Farlige veier:
E39 Mandal
RV-319 Svelvik
Vi følger her opp noen utvalgte veier. Si fra hvis du vil bidra ved å sende en e-post til: epost@bilaksjonen.no

Kommentarer:
Hittil har 36819 personer signert protestlisten!
Login medlem

{TITLE}  Tilbake.. 
Formål  Formål 
Vi vil !!  Vi vil !! 

Klikk her for å lese mer om Timekiosk AS - din leverandør av websted, online timebestillingsløsninger og Internett baserte kassesystemer. Vi sponser www.bilaksjonen.no

Antall besøkende:
Personer: 1007490
Websider: 1652983

                               
Formål

Bakgrunnen for denne aksjonen er ikke at det er blitt høye bøter for å kjøre på rødt lys. Men det er et godt eksempel på hva vi snakker om. Under påskudd av å trygge trafikken innføres latterlig høye gebyrer for forseelser som fører til forenklede forelegg. Dette til tross for at denne ekstraskatten vil straffe så usosialt som det er mulig. Og - enda viktigere - til tross for at eksperter sier at det ikke har noen innvirkning på sikkerheten i trafikken. De sikkerhetsfremmende tiltak ekspertene råder til blir ikke tatt i bruk (prikkbelastning)

Formålet med aksjonen er å opplyse befolkningen om hva som er fakta i saken og sende klare meldinger til politikerne om at dette er en politikk vi ikke synes om og at vi raskt vil kunne iverksette flere typer aksjoner gjennom denne internettsiden. Effekten av aksjonene vil avhenge av oppslutningen om siden. Dette er en mulighet for alle som ønsker en annen samferdselspolitikk i dette landet til å si fra. Det er bare å registrere seg.

Vi ønsker
Vi tror det ville være riktig å nærme oss et EU nivå på avgifter slik Finland og Sverige har gjort. Dette er noe som må skje over tid og det er like greit å begynne nå. Store plutselige endringer kan sende uønskede effekter inn i bilbransjen og i bruktbilmarkedet.

Vi krever en forståelse for at bilen er et nødvendig fremkomstmiddel i et land som Norge. Alternativet vil være fraflytting fra distriktene og sammenstimling i noen få byer. Til tross for at vi betaler høyere avgifter enn noen andre (unntatt Danmark) har vi den dårligste bilparken og de dårligste veiene. Avgiftene er i tillegg konstruert på en slik måte at de slår særdeles usosialt ut.


Med kun moms på nye biler vil en ny liten bil koste 150 000 i stedet for 250 000. Det vil være innenfor rekkevidde av mange familier som i dag kjører rundt i forurensende og trafikkfarlige bruktbiler. Å legge på avgiftene på store miljøfiendtlige biler vil det antagelig være forståelse for. Ettersom det medfølger en politisk argumentasjon som de fleste vil forstå.

Dagens avgiftsnivå har ingen argumentrekke bak seg, bare et oppgitt sukk i form av: " det har bare blitt slik".

{QUERY}