Show contact information
Hjem  Bilskatter  Kjøp av nybil

Importavgiften:

Den viktigste avgiften er importavgiften eller engangsavgiften. Den er avhengig av (stiger med) vekt - motorytelse - sylindervolum. I tillegg er det moms på bilverdien. For en typisk familiebil til 250 000 er omtrent 120 000 avgifter! En større og dyrere bil har forholdsvis mer i avgifter

Dette er hovedgrunnen til at Norge har en gammel bilpark til tross for at vi er et rikt land.

Nabolandene: Danmark har faktisk enda høyere avgifter enn oss på kjøp av bil. Derfor har bilfabrikkene sett seg nødt til å senke prisene for i det hele tatt å få solgt biler. Derfor kan det også være lurt å dra til Danmark for å kjøpe ny bil. Danmark har et så høyt avgiftsnivå på bil fordi de har gjort seg avhengige av bilskattene på samme måte som vi har her i Norge. Til gjengjeld har de vesentlig mindre avgifter enn oss på en rekke andre områder, som for eksempel alkohol og tobakk. Fordi Danmark er så lite og flatt at du kan sykle tvers over det på noen timer, kan kanskje argumentene for å beholde høyere bilavgifter forsvares i større grad? Prøv å sykle på langs av Norge!

Sverige har 25 % moms. Det er det hele. Det er også vanlig i EU ellers. Tyskland har f. eks 17 % moms.

Importavgiften innebærer også i praksis at vi nordmenn ikke kan selge bruktbilene til andre land i Europa, slik det er vanlig i andre land. Ved eksport fra andre land kan momsen trekkes fra, men den sære engangsavgiften i Norge kan ikke trekkes fra! Dermed sitter vi igjen med mindre muligheter til å bli kvitt våre gamle og slitne bruktbiler fordi vi er et lite isolert bilmarked.


 
Logg inn:

Bruker:
Passord:

Antall besøkende:
Brukere: 5809145
Sider: 9321469

Copyright © 2000-2011 Timekiosk AS. All Rights Reserved.
Designated trademarks and brands are the property of their respective owners.
All prices are specified excluding VAT, unless otherwise stated.
Timekiosk AS general terms of delivery and payment apply for all sales and transactions.